Fundacja Integracji Kultury zaprasza na projekt dofinansowany z budżetu Miasta Gliwice

 

Dwójka artystów, różne epoki i osobowości, ale jedna rodzina i wspólne podejście do muzyki, niesamowicie żarliwe.

 Krzysztof Sadowski, jest jednym z najważniejszych reprezentantów polskiego jazzu XX wieku, pianista, organista i kompozytor. Organy w jego życiu znalazły się dość przypadkowo, zafascynowała go gra Jerzego Abratowskiego. Zadebiutował w połowie lat 50, kiedy to powstał jego pierwszy zespół Modern Combo. Współpracował z czołowymi polskimi jazzmanami (m.in. Zbigniew Namysłowski, Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Andrzej Kurylewicz) oraz zespołami i solistami z kręgu rocka i popu (Czerwono-Czarni, Jerzy Grunwald, Józef Skrzek). Koncertował w kraju i za granicą. Jego popularność  wykraczała daleko poza kręgi jazzowe, a szacunek dla jego gry i muzyki  był powszechnie artykułowany. W 1968 rozpoczął grę na organach i elektronicznych instrumentach klawiszowych, tworząc Grupę Organową Krzysztofa Sadowskiego, z którą dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia oraz rejestracji płytowych. Współpracował z TVP – realizował programy telewizyjne popularyzujące muzyczną klasykę w rozrywkowej formie oraz własne recitale. Jego aktywność opiera się też o działalność na rzecz branży muzycznej, w latach 90 został prezesem Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Nic dziwnego, że twórcza atmosfera, która była zdecydowanie wyczuwalna w małżeństwie Krzysztofa Sadowskiego i Liliany Urbańskiej (wokalistki, solistki), udzieliła się również ich córce, Marysi Sadowskiej. Zadebiutowała na początku lat 90 w muzycznym zespole dziecięcym Tęcza, z którym występowała w programie Tęczowy Music Box. Od tej pory wiele się zmieniło. W 2004 ukazała się „Marysia Sadowska”, pierwsza znacząca płyta artystki, na której połączyła teksty Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z nowoczesną muzyką klubową i jazzem. Dużym sukcesem okazał się jej album „Tribute to Komeda” (2007), który szybko zyskał status Złotej Płyty - program z tego krążka Sadowska prezentowała na ponad 250 koncertach w kraju i za granicą. W kolejnych latach nagrała albumy: „Spis treści”, „Demakijaż” (zawierający ścieżkę dźwiękową z jej filmu o tym samym tytule) – oba zarejestrowane w 2009, oraz „Jazz na ulicach” (2014). Jest autorką teledysków do własnych utworów i piosenek wielu znanych wykonawców m.in. Renaty Przemyk, Kasi Nosowskiej, Edyty Geppert, Marcina Rozynka, Krzysztofa Kiliańskiego, Michała Bajora. Filmografia Marii Sadowskiej obejmuje m.in. „Skrzydła” (2001), „Lukrecja” (2002), „Non-stop kolor” (2007), Demakijaż (2013), „Dzień Kobiet” 2013).  Dziś Maria Sadowska to artystka o wielu obliczach: wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, scenarzystka, tancerka. Wywodzi się ze środowiska muzyki jazzowej, jednak w jej twórczości przenikają się wpływy wielu gatunków, a elementem dominującym jest wszechobecny rytm. Atmosfera koncertu Marii i Krzysztofa Sadowskich w ramach Filharmonii będzie zdecydowanie związana z jazzem, i to tym w najlepszej formie.

 

 

 

 

 

Fundacja Integracji Kultury zaprasza na projekt dofinansowany z budżetu Miasta Gliwice